De breedspoor locomotiefloods.
-->
Het grote voorbeeld.


Deze loods stamt uit 1839. De eerste locloods in Nederland.




Dit gebouw was reeds in gebruik ten tijde van het houten noodgebouw d'Eenhonderd Roe uit 1839.
Het is een vrij simpel gebouw en er is duidelijk te zien dat de bouwopdracht was gegeven aan een lokale bouwer. Het gebouw lijkt wel erg op de koeienstal van een boerderij. Duidelijk te zien aan de kleine halfronde ramen. Het was in die tijd zeer gebruikelijk om de lokale bouwers de opdrachten te geven, omdat er toen bij de H.Y.S.M. nog geen gebouwendienst bestond.
De bouw.
Bovenstaande tekening van Dhr. van Reeuwijk en deze oude prent, die ik op het net vond, geven een goed beeld van hoe het gebouw er moet hebben uit gezien. Zelfs is er nog een stukje van de wagenwerkplaats te zien. Ook is te zien dat het houten noodgebouw twee daken had.
Omdat de ERMS op het tractieterrein drie opstelsporen voor breedspoor heeft, is er besloten om de replica van bovenstaande loods in drievoud uit te voeren. Het front komt er dan zo uit te zien.
De achter- en zijwanden zitten er in. De deuren liggen klaar. Dit geeft al een aardig beeld over hoe de loods er uit gaat zien.
Het dak van de loods bestaat uit pannen. Fijn golfkarton wordt gebruikt om het dak na te bootsen. Met dit gereedschapje worden de pannen gevormd. Een ring is vrij draaiend op een stukje u-profiel gemonteerd. Dan wordt de top van het geheel met een tang iets gedraaid waardoor het iets schuin komt te staan. Nu langs een liniaal met lichte druk naar beneden ritsen. Doe dit telkens op een zelfde afstand.
Op deze foto is dan het resultaat goed te zien.
Ook vanuit de lucht is het goed te zien. En tevens zie je waar je boven vliegt.
Juist, het tractieterrein van de ERMS.
Om de rook van de locomotieven af te voeren komen nog een drietal schoorstenen op het dak.
Als het weer heeft meegewerkt, en het onkruid is aardig gegroeid, ziet de loods er uit als hieronder.


Het model.

Dit model is gebouwd in schaal 1:87.
Gebruikte materialen zijn polystyreenplaat- en profiel.